چرا نام امیرالمومنین علی (علیه السلام) در قرآن به صراحت نیامده؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

اقا مسعود  سوالی رو مطرح کردند که:

 چرا نام امام علی (علیه السلام) در قرآن به صراحت نیامده تا این همه اختلاف و مشکلات در طول تاریخ ‏در جهان اسلام بوجود نیاید ؟

باید در جواب بگم که:

جواب 1- در قرآن نامی از بیشتر پیامبران برده نشده است و  تنها از 26 پیامبر الهی  نام برده شده‏است - دلیل آن نیست که آنان پیامبر یا رسول نبوده‏اند ، زیرا قرآن خود میفرماید: « وَ لَقَدْ أرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِکَ مَنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیکَ ... ؛ پیش از تو رسولانی فرستادیم که سرگذشت گروهی را برای تو ذکر کردیم و سرگذشت گروهی را ناگفته گذاشتیم .»( غافر، آیه 78)

 

جواب 2-قرآن کتابی است که به بیان کلیات می پردازد نه ‏جزئیات ، اصل امامت  که از کلیات و اصول دین است  به صراحت در قرآن ذکر شده است

مانند ایات زیر:

1) «اًّنَّما وَلِیکُمْ الله وَ رَسُولُهُ والّذینَ آمَنُوا الّذینَ یقیمُونَ الصَّلاَْ وَ یؤتُونَ الزَّکاَْ وَ هُمْ راکِعُونَ ؛  ولی شما خدا و رسول خدا و کسانی هستند که ایمان آورده‏اند و نماز را به پاداشته و زکات را در حال رکوع پرداخت می نمایند .»(مائده ، 55)

2) «أَطیعُوا الله وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمْرِ مِنْکُمْ».(نساء ، 59)

اما  جزئیات و مصادیق امامت و ولایت  و نام اولیا به خاطر مصالحی  به صراحت در قران کریم نیامده است وتبیین جزییات  به عهده پیامبرصلی الله علیه و آله نهاده شده است  و گفته شد که ما مامور به اطاعت از رسول اکرم هستیم  و هر چه ایشان فرمودند واجب الاطاعه است چه در قران بیاید چه نیاید چه اسمش اصول دین باشد چه فروع دین چه کوچک باشد چه بزرگ(ما آتاکم الرسول فخذوه: هر چیزی که پیامبر(صلی الله علیه و اله )انرا اورد  بگیرید)

اما با رجوع به تفاسیر شیعه و سنی و شان نزول آیات  متوجه میشویم که علمای سنی و شیعه شخص امیر المومنین علیه السلام را  منظور ایه ی اول  ذکر کردند و گفته اند که نفس رسول خدا (صلی الله علیه و اله) در ایه ی سوم(ایه مباهله) منظور طبق تاریخ امیرمومنان  علی علیه السلام است

3) آیه مباهله : « قُلْ تَعالَوا نَدْعُ أَبْنأَنا وَ أبْنأَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ؛ ای رسول بگو بیایید بخوانیم فرزندانمان را و فرزندانتان را و جانمان را و جانتان را... (در این آیه از علی(ع) به عنوان جان رسول خدا یاد شده است) .»(آل عمران ، 61 )

بنا به این آیات شریفه حضرت علی(ع) ولی امر بوده و اطاعت از او هم ‏تراز  اطاعت از خدا و رسول دانسته شده است چون ایشان نفس پیامبر(خود پیامبر) است. و ده‏ها آیه دیگر که در جای خود بحث شده و به اثبات رسیده است .

و در جاهای دیگر صفات ولی خدا را ذکر میفرماید مثلا:

الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون

با رجوع به ایات فوق و احادیث غدیر و ولایت و منزلت و سفینه نوح و ... که همگی از رسول اکرم (صلی الله علیه و اله ) متواترا نقل شده اند ولایت و امامت امیر المومنان را پس از رسول اکرم صلی الله علیه و اله را به صراحت و.روشنی در می یابیم

اما بر عکس  در قران کریم  درباره ی جناب ابوبکر درماجرای غار میبینیم( لا تخف و لا تحزن ان الله معنا) یعنی ای ابوبکر این  ترس و حزنت را کنار بگذار

خوب ما که در ایه قبل دیدیم که اولیاء خدا محزون نمیشوند. اما برعکس درباره ی  امیر مومنان ایه ی ولایت را داریم که ولی شما اینها هستند .یا در ماجرای لیله المبیت که امیر مومنان جای ایشان خوابید میبینیم که ایشان هیچ خوف و حزنی نداشتند  تا جایی که ایه نازل شد : ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد

برفرض هیچ دلیل دیگری نداشتیم که فراوان هست (مثلا بیعت جناب ابوبکر و عمر با امیرمومنان به عنوان ولی پس از ماجرای غدیر) ایا همین ادله بر  ولی  بودن امیر مومنان از جانب خداوند  دلالت ندارد؟

 

  از فرزند رسول خدا امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: «بنی الاسلام علی خمس: علی الصلاه والزکاه والصوم والحج والولایه و لم یناد بشی ء کما نودی بالولایه; اسلام بر پنج پایه بنا شده است، برنماز، زکات، روزه، حج و ولایت (حکومت و رهبری) و در اسلام هیچ چیزی مانند ولایت مورد توجه قرار نگرفته است.» و در سخن دیگر فرمود: «والولایه افضل، لانهامفتاحهن، والوالی هو الدلیل علیهن; و ولایت افضل (مهم تر)است زیرا ولایت کلید آن ها است، و ولی راهنمای (تحقق صحیح) انها است.

جواب 3- بسیاری از مسائل هستند که در ‏جهان اسلام اختلافات دامنه داری را ایجاد کرده اند در حالی که قرآن به آنان اشاره ای نکرده است. ‏مثلاً در معرفی خدا که از معرفی حضرت امیر بالاتر و والا تر است بگونه ای عمل نکرده است که ‏اختلاف بین مسلمانان بوجود نیاید ؛ مثلاً " آیا اصلاً خداوند صفت دارد یا ندارد؟ و اگر فرضاً دارد ، متحد با ‏ذات است یا نه؟ و آیا ممکن است خدا جسم  و مکان داشته باشد؟ کلام خدا و اراده خدا ‏حادث است یا نه؟ و...

جواب 4-عده ای می گویند : اگر در قرآن اسم امام می آمد ، ریشه اختلاف می خشکید ، ‏چرا که قابل تصور نیست که مسلمانان صدر اسلام  بر خلاف متن قرآن عمل بکنند !

در جواب می گوئیم: در موارد متعددی مشاهده شده است که خلفای ‏سه گانه بر خلاف صریح قرآن عمل کردند . اینک نمونه هایی از آن را برمی شماریم:

1) خلیفه اول با آوردن حدیثی که تنها خود شاهد صدور آن از پیامبر اکرم (ص) بود ، بر خلاف آیات ‏شریفه " وَوَرِثَ سُلَیمَانُ دَاوُودَ " (نمل/16) و " فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیا ، یرِثُنِی وَیرِثُ مِنْ آلِ یعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیا " (مریم/5 - 6) ارث بردن از پیامبران را انکار و فدک را از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ‏پس گرفت.‏

‏2) آیه ی "فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ"فَریضة (نساء ، 24) صریحاً در مورد متعة النساء است و اما خلیفه ‏دوم آن حکم را ممنوع اعلام کرد.‏

3) خلیفه دوم آیه ی " فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ ... "(بقره ،196) را منسوخ اعلام کرد و دستور داد تا بدان عمل ننمایند.

4) قرآن کریم در باره ی پیامبر(ص) می فرماید : " وَمَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَى ، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَى ،عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى" (نجم3) ولی ‏وقتی پیامبر(ص) قلم و دوات برای نوشتن خواست تا بدان وسیله جلوی ضلالت امت را بگیرد، گفتند: این ‏مرد(نعوذ بالله) هزیان می گوید، در حالیکه این خلاف صریح قرآن است .

 

نتیجه اینکه آمدن اسم امام در قرآن نه تنها به نفع امامت نبود، بلکه به مراتب خطرناکتر از عدم نام ‏بردن او بود ؛ زیرا همانطوری که ملاحظه شد عمل کردن بر خلاف ‏قرآن امری معمولی و عادی بوده و چندان حساسیتی را در بین مسلمین ایجاد نمی کرده است

 

جواب 5- شاید یکی دیگر از حکمت های عدم تصریح نام امام علی علیه السلام در قرآن و واگذاشتن تبیین آیات در این زمینه به عهده پیامبر صلی الله علیه و آله  آزمون امت بوده که در سرنوشت نسل ها اثری مستقیم دارد .

والسلام علی من اتبع الهدی...

/ 1 نظر / 51 بازدید
امانت اسمانی

تا پیامبر زنده بود شیعه وسنی نبود رهبر همه خود پیامبر بود بعد از پیامبر ما فقه (تکمیل دین)از اهل بیت گرفتیم شما از 4 عالم( امام) ،احمد حنبر،امام مالک ،ابو حنیفه و امام شافعی من که فقه را از اهل بیت گرفتم طبق آیه قرآن ،که به کلمه اهل بیت میرسد (أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا )(احزاب 33) درمحلی از قرآن این صفت برای علمای شما نام نبرده شده است ومخصوص این خانواده(اهل بیت فاطمه علی حسن حسین ) است . 2-اهل بیت در قرن اول هجری بوده اند ولی علمای شما قرن دوم هجری متولد شده اند اهل بیت یک قرن جلوتر هستند آیه قرآن(وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ )(کسانی که از دیگران سبقت گرفتند آنان مقربند نزدیک به خداوند هستند(واقعه 10و11) 3-همه اهل بیت شهید شدند ولی یکی از علمای شما حتی یک سیلی هم نخورده است طبق آیه قرآن(... قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ...ْ )(مدثر 19)من شیعه هستم به این سه دلیل