شیعه پاسخ میدهد
وبگاهی هر چند کوچک ولی برای مطرح کردن عقاید اسلام ناب 

آیا اعتقاد به ولایت فقیه واجب است؟ آیا در این زمینه، آیاتی در قرآن وجود دارد؟

برای جواب قرآنی و روایی به ادامه مطلب رجوع کنید

خلاصه و نتیجه قسمت دوم سوال:

١ـ در قرآن، احکامی وجود دارد که اجرای آن ها نیازمند قدرت اجرایی و حکومت است، مانند: حدود، جهاد و انفال.

2ـ اجرای آن ها منحصر به زمان حضور امام معصوم(علیه السلام) نیست، بلکه احکامی همیشگی است.(اثبات در متن تحقیق)

3ـ مجری احکام باید اسلام شناس و عادل باشد تا به درستی بفهمد و اجرا کند. (فقیه جامع الشرایط).

افزون بر این ها، روایات فراوانی بر نصب فقیه جامع الشرایط به عنوان حاکم اسلامی در زمان غیبت، تصریح دارند که به چند نمونه اشاره می شود:

مراجعه شود به ادامه مطلب

منبع: سایت حوزه علمیهhttp://www.hawzah.net  


ادامه مطلب
[ جمعه ۱۳۸۸/۱٠/۱۸ ] [ ۳:٠۳ ‎ب.ظ ] [ شیعه ]

 

سخنرانی  اقای صانعی سال 62 در مورد ولایت فقیه و شخص رهبری معظم انقلاب:

دانلود کنید:

http://www.bachehayeghalam.ir/linkdump/012556.php

[ جمعه ۱۳۸۸/۱٠/۱۸ ] [ ٢:۱٥ ‎ب.ظ ] [ شیعه ]

تحقیقی پیرامون اینکه:

ولایت فقیه از کجا در اسلام وارد شده؟

 و :

-فلسفه ولایت فقیه

-دلایل اثبات ولایت فقیه

- پیشینه ولایت فقیه

-ولایت فقیه در قرآن‏

-ولایت فقیه در سیره پیامبر(ص)

-ولایت فقیه و اندیشمندان اسلامى

- فرق ولایت  معصوم با ولایت فقیه

 -بررسی جایگاه و کارکرد مجلس خبرگان رهبری

- فلسفه وجودی خبرگان رهبری

-لزوم حکومت فقیه

-تخصصى بودن تشخیص مصداق رهبرى‏

-پیوند اسلامیت و جمهوریت‏

- از منظر امام(رحمه‏الله) و رهبرى‏

- اختیارات ولی فقیه

-و ....

تحقیق را در ادامه مطلب بخوانید

 


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۳۸۸/۱٠/۱٧ ] [ ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ ] [ شیعه ]

سؤال: پیامبر(صلى الله علیه وآله) واصحاب او بر چه چیزهائى سجده مى کردند؟

جواب: پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و اصحاب او مدّتى طولانى بر زمین سجده مى کردند و سختى زمین ریگزار و غبار خاک و رطوبت گِل را سال ها تحمّل مى کردند و آن روز کسى بر پارچه و گوشه عمامه یا بر حصیر و بوریا و خُمره(1) سجده نکرد. نهایت کارى که براى آزرده نشدن پیشانى مى کردند، آن بود که با دست هایشان سنگریزه ها را کمى خنک مى کردند، آنگاه پیشانى بر آن مى نهادند. یکى از شدت گرما بر پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) شکایت کرد، حضرت جوابش نداد، چون نمى تواست از پیش خود فرمان الهى را تغییر دهد، تا آنکه رخصت آمد که مى توانند بر بوریا یا حصیر سجده کنند، یعنى تا حدّ محدودى به مسلمانان توسعه و رخصت داده شد.
پس دو مرحله بر مسلمانان در آن زمان گذشته است:
1ـ مرحله اى که بر مسلمانان واجب بود تنها بر زمین، با انواع مختلفش سجده کنند، مثل خاک و رمل و حصیر و گل و اجازه اى براى غیر آن نبود.
2ـ مرحله اى که رخصت داده شد بر گیاهان زمین مثل بوریا و حصیر و خُمره سجده کنند، به جهت آسان سازى و رفع مشقّت، و بیش از این آنگونه که برخى ادّعا مى کنند هیچ توسعه اى براى مسلمانان داده نشد.(2)

 

 

1 . خُمره: چیزى که از گیاه و حصیر به اندازه صورت و سجده گاه مى بافتند و بر آن سجده مى کردند، «سجاده اى حصیرى».
2-سیماى عقاید شیعه، ص 425.

منبع: www.makarem.ir

[ سه‌شنبه ۱۳۸۸/۱٠/۱٥ ] [ ۱٠:٢٧ ‎ب.ظ ] [ شیعه ]

سؤال: آیا سجده بر مهر بت پرستى است!!؟

جواب: بسیار تصوّر مى شود که تعهد به سجود بر زمین یا آنچه از زمین مى روید، بدعت است و پنداشته مى شود تربتى که بر آن سجده مى شود بت است. اینان فرقى میان «مسجودٌ له» و «مسجودٌ علیه» نمى گذارند و مى پندارند سنگ یا تربتى که در برابر نمازگزار نهاده مى شود بتى است که نمازگزار آن را با نهادن پیشانى بر آن مى پرستد. ولى شیعه را چه باک، اگر مخالفش کوتاه بین است و بین این دو نکته فرق نمى گذارد و مى پندارد آنچه بر آن سجده مى شود همان کسى است که براى او سجده مى شود و کار موحّد را با مشرک قیاس مى کند، تنها به این دلیل که ظاهر کارشان مثل هم است و او ظاهر را مى بیند، با اینکه معیار، توجه به درون و باطن است، بت پرست، بت را مى پرستد و براى آن سجده مى کند و جلوى خود مى گذارد و در برابر آن رکوع و سجود مى کند، لیکن موحّدى که مى خواهد تا نهایت مراتب بندگى را ابراز کند، براى خداى سبحان خضوع و سجود مى کند و پیشانى بر خاک و سنگ و سنگریزه مى نهد، تا با این کار، خاکسارى و بى قدرى خود را اظهار کند و بگوید: خاک کجا و آفریدگار املاک کجا؟
آرى، سجده کننده بر تربت، آن را نمى پرستد، بلکه با سجود بر آن در پیشگاه خدا کرنش مى کند و کسى که این را درک نکند کودن است و همه نمازگزاران را مشرک خواهد پنداشت و طبق این نگاه، باید آنکه بر فرش و پارچه و جز اینها سجده مى کند نیز عبادتگر اینها باشد. شگفتا!
آمِدى از على(علیه السلام) روایت کرده است که فرمود: سجود جسمانى بر خاک نهادن اعضاى شریف است.(1)(2)
 

1 . غرر الحکم: ج1، ص107، شماره 2234.
2-سیماى عقاید شیعه، ص 424.

 منبع: www.makarem.ir

[ سه‌شنبه ۱۳۸۸/۱٠/۱٥ ] [ ۱٠:٢۳ ‎ب.ظ ] [ شیعه ]

[ شنبه ۱۳۸۸/۱٠/٥ ] [ ۱:٥٦ ‎ب.ظ ] [ شیعه ]

حضرت علامه حسن‌زاده آملی:

علامه حسن زاده

"رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید؛ او دلداری است که دنیا شکارش نکرده"

حضرت علامه حسن زاده آملی از علمای برجسته وسرشناس حوزه علمیه قم که به جهت مراتب ویژه علمی و عرفانی از استوانه‌های حوزه‌های علمیه به شمار می روند، در انتهای یکی از جلسات سخنرانی خود، عبارات مهمی را در شأن رهبر معظم انقلاب بیان فرموده‌اند. نظر به اهمیت این سخنان، رجانیوز متن کامل سخنان معظم له پیرامون سجایای رهبر معظم انقلاب را به همراه فایل تصویری سخنان ایشان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد:

رهبر عظیم‌الشأن‌تان را دوست بدارید. عالمی، عادلی،‌ رهبری، مؤمنی، ‌موحدی،‌ سیّاسی، دلداری، رهبری، انسان ربانی، پاک،‌ منزه، که دنیا شکارش نکرده من جایی [سراغ] ندارم که عرض کنم.

همان که عرض کردم:

نه شکوفه‌ای، نه برگی، نه ثمر، نه سایه دارم / همه حیرتم که دهقان به چه کار کشت ما را

قدر این نعمت عظمی را که خدا به شما عطا فرمود، قدر این رهبرِ ولیّ وهمان عبارات که سرور عزیزم جناب استاد حدادعادل، ارائه دادند؛ رهبری، ولیی، الهی.

الآن این انسجام ما، تکلیف شرعی ماست. مبادا عزیزان! آقایان مبادا! (این "مبادا" را توجه داشته باشید)

مبادا آقایان! اول انقلاب یادتان هست چند فرقه برخاستند که می‌خواستند کشور را تجزیه کنند؟ حواستان جمع باشد، مبادا این وحدت ما را! مبادا این جمعیت ما را! مبادا این کشور علوی را! مبادا این نعمت ولایت را! از دست شما بگیرند.

الآن این انسجام ما، تکلیف شرعی ماست. مبادا عزیزان! آقایان مبادا! (این "مبادا" را توجه داشته باشید)

خدایا به حق پیغمبر و آل پیغمبر سایه این بزرگ‌مرد، این رهبر اصیل اسلامی، حضرت آیت‌الله معظم خامنه‌ای عزیز را مستدام بدار.

و الهی آمین، الهی آمین، الهی آمین. بعدد کلماتت آمین.

تقدیم نامه علامه حسن زاده آملی به مقام معظم رهبری که در ابتدای کتاب " انسان و عرفان "

همچنین حضرت علامه حسن زاده آملی در پی سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان آمل در سال 1377 کتاب "انسان و عرفان" خود را به ایشان تقدیم کرده‌اند، این متن ادبی و محبت آمیز به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الم تلک آیات الکتاب الحکیم هدی و رحمه للمحسنین

با سلام و دعای خالصانه، و ارائه ارادات بی پیرایه جاودانه به حضور باهرالنور رهبرعظیم الشان کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله معظم،جناب خامنه ای کبیر- متع الله الاسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف- ، این اثر نمونه دوران را اعنی،رساله انسان در عرف عرفان را به پاس تجلیل و تکریم و ابراز شادمانگی از نزول اجلال آن یگانه دوران در دارالاسلام و الایمان شهر هزار سنگر آمل مازندران ، از جانب خودم و از جانب همه شهروندان بزرگوار این بلدطیب و خطه شهرستان آمل بلکه از جانب همه فرزانگان گرامی و گرانقدر استان مازندران ، به پیشگاه مبارک آن ولی به حق که مصداق بارز رساله است با کمال ابتهاج و انبساط تقدیم می دارم، و عزت و شوکت روز افزون آن قائد اسوه زمان را همواره از حقیقه الحقائق خداوند سبحان مسئلت دارم.

یارب دعای خسته دلان مستجاب کن.

20/3/1377 حسن حسن زاده آملی

منبع:  تبیان: عطاالله باباپور

 

[ چهارشنبه ۱۳۸۸/۱٠/٢ ] [ ٩:٢٥ ‎ق.ظ ] [ شیعه ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات اختصاصی